Julkaisut
Julkaisuja
- Toivola, M. (2024). Flipped Assessment in Engineering Mathematics. Proceedings of the 20th International CDIO Conference, hosted by Ecole Supérieure Privée d’Ingénierie et de Technologies (ESPRIT) Tunis, Tunisia, June 10 – June 13, 2024
- Toivola, M. (2024). Flipped Assessment in Engineering Physics. Etukäteismateriaali flipattuun PTEE 2024 konferenssiesitykseen
- Toivola, M., Rajala, A. & Kumpulainen, K. (2022). Pedagogical Rationales of Flipped Learning in the Accounts of Experienced Mathematics Teachers, Pedagogies
- Toivola, M. (2021). Kannanotto formatiivisen matematiikan arvioinnin puolesta, Psykologia, 56(6), pp. 650-655
- Toivola, M. (2020). Flipped Assessment - A Leap towards Flipped learning. An article in conference proceedings Brandhofer, G., Buchner, J., Freibleben-Teutscher, C. & Tengler, K (Hrsg.) Tagungsband zur Tagung Inverted Casroom and beyond 2020, Baden, Austria
- Toivola, M. (2020). Flipped Assessment - A Leap towards Assessment for Learning, Edita
- Toivola, M. (2019). Käänteinen arviointi, Edita
- Toivola, M. (2019). Käänteinen oppiminen – kääntyykö koulutyö päälaelleen? artikkeli teoksessa toim. Löytönen, M. & Timo Tossavainen, T. Sähköistyvä koulu. Oppiminen ja oppimateriaalit muuttuvassa tietoympäristössä, Tietokirjailijaliitto
- Toivola, M. (2019). Matematiikan osaamisen perusta on pystyvyyden tunteessa. Artikkeli teoksessa toim. Harmanen, M. & Hartikainen, M. Monilukutaitoa oppimassa, Opetushallitus
- Toivola, M. (2017). Käänteinen oppiminen ja formatiivinen arviointi matematiikassa. Artikkeli teoksessa toim. Vitikka, E & Kauppinen, E. Arviointia toteuttamassa, Opetushallitus
- Toivola, M., Peura, P & Humaloja, M (2017). Flipped learning in Finland, Edita
- Toivola, M., Peura, P & Humaloja, M (2017). Flipped learning – Käänteinen oppiminen, Edita
- Toivola, M. & Silfverberg, H. (2016). The Espoused Theory of Action of an Expert Mathematics Teacher Using Flipped learning. 13th International Congress on Mathematical Education (ICME). Hamburg.
- Toivola, M. (2016). Flipped learning -why teachers flip and what are their worries? Experiences of Teaching with Mathematics, Sciences and Technology, 2(1), 237-250.
- Toivola, M., & Silfverberg, H. (2015). Flipped learning –approach in mathematics teaching – a theoretical point of view. Proceedings of the Symposium of Finnish Mathematics and Science Education Research Association, Oulu.
- Toivola, M. & Härkönen, T. (2012). Avoin matematiikka. Kymmenen yläkoulun avointa matematiikan oppikirjaa, julkaistu CC-BY lisenssillä.
Vuoden 2019 matemaattisten aineiden opettaja -julkaisut
- Käänteisessä oppimisessa on kyse oppimisen ongelmiin puuttumisesta, Dimensio, 30.1.2019
- Arviointi apuna oppimiskulttuurin rakentamisessa, Dimensio, 28.3.2019
- Tarvitaan uskallusta epäonnistua, Dimensio, 8.5.2019
- Avoimet oppimateriaalit ja ilmaisuuden paradoksi, Dimensio, 28.8.2019
- Pitkän matematiikan lukioopintoja yläkoulun aikana, Dimensio, 29.10.2019
- Avoin kirje Opetushallituksen arviointityöryhmälle, Dimensio, 12.11.2019
- Vastine Marika Toivolan avoimeen kirjeeseen, jonka hän on osoittanut Opetushallituksen arviointityöryhmälle, Dimensio, 10.2.2020
Mediassa
135 tunnin opinnot voi suorittaa jopa 10 minuutissa, eikä edes tentin kysymyksiä tarvitse lukea – Näin pieleen Suomen koulutusjärjestelmä on ajautunut, Tekniikka & Talous, 19.2.2024
Ammattikorkeakoulun opettajalta hätähuuto: ”Sahaamme omaa oksaamme”, Ilta-Sanomat, 6.2.2024
- Opetushallituksen pitää määritellä käyttämänsä käsitteet, HS mielipide, 24.12.2023
- Pisa-tuloksissa historiallinen romahdus – nyt puhuvat opettajat, Ilta-Sanomat, 5.12.2023
- Milloin herätään pedagogisen johtamisen puutteisiin? HS mielipide, 22.8.2023
Opettajan tulee ymmärtää tavoitteet, jotka hänen työlleen on asetettu, HS mielipide, 25.1.2023
- Opettajien tasoerot puhuttavat, MTV uutisaamu, 13.1.2022
- Opettajat avasivat tärkeän keskustelun, Helsingin Sanomat, 6.1.2022
- Pakko epäonnistua, Satakunnan Kansa, 3.1.2022
- Olisiko jo aika puhua opettajien tasoeroista? HS mielipide, 28.12.2021
- ”Jotain on nyt pahasti pielessä” – ”Järkyttävät luvut” matematiikasta, Uusi Suomi, 13.12.2021
- Miten lasket päässä 27+48? Sadat tuhannet vastasivat tähän somessa – kysyimme asiantuntijalta, mikä on oikea tapa, MeNaiset, 26.3.2021
- Pitkän matematiikan ylikorostaminen on älyttömyyden huippu, toteaa arvostettu matematiikan opettaja – ja kertoo, miksi, MeNaiset, 23.3.2021
- Eikö koronakevätkään nostanut huolta oppilaiden arvioinnista? HS mielipide, 22.8.2020
- Suomessa opettajat ovat yksilösuorittajia, HS mielipide, 4.7.2019
- Edes opettajat eivät aina ymmärrä nykykoululaisten todistuksia - palkitun opettajan mielestä se on merkki siitä, että jotain on vialla, Yle, 18.12.2018
- Marika toivola koetti opettaa teineille vanhalla tavalla matematiikkaa ja totesi sen mahdottomaksi - Hän löysi ratkaisun, jossa kaikki käännetään päälaelleen, Aamulehti, 16.12.2018
- HS selvitti, miten kohuttu "flippaus" sopii peruskouluun, Helsingin Sanomat, 5.12.2018
- Marika Toivola opetti vanhalla tavalla matematiikkaa teineille ja totesi sen mahdottomaksi – sitten palkittu opettaja löysi ratkaisun, jossa opetus käännetään päälaelleen, Satakunnan Kansa, 28.11.2018
- Vuoden matematiikanopettaja haastaa arviointitavat, Länsi-Suomi, 9.10.2018
- Matematiikan opettaja: Oppilaiden taidoissa voi olla seitsemän vuoden ero, kutosen suoriutujalle sisällön oltava eri kuin kympin oppilaalle, A-Studion haastattelu, Yle 21.11.2017
- Ei itseopiskelua, vaan itseohjautuvuuteen kasvattamista, Länsi-Suomi, 9.10.2017
- Monta tapaa arvioida, Opettaja-lehti, 13.1.2017
- Matematiikan opettaja kypsyi järjestelmään ja lopetti kokeet, Uusi Suomi, 1.6.2016
- Laskutaito heikkenee, ja se uhkaa Suomen tulevaisuutta, Helsingin Sanomat, 29.5.2016
- Avoin vai kustannettu? Opettaja-lehti, 25.1.2013