Arviointikoulutus Itä-Suomen yliopiston flippareille

Sain kunnian pitää arviointikoulutuksen professori Päivi Atjosen kanssa Itä-Suomen yliopiston sekä partneriyliopistojen flippareille. Kunnia tämä on kahdesta syystä. Ensinäkin olen omaa formatiivista arviointiajatteluani työstänyt Atjosen tutkimusten pohjalta. Toisekseen olen vain niin suunnattoman ylpeä siitä innosta ja volyymista, millä UEF:issa edistetään flippaamista. Ameba-tiimi on kasvatustieteellisesti pilotoitu tutkijaryhmä, joka on perustettu 2015 tukemaan flippauksen lisäksi yliopiston oppimisympäristöjen tutkimuspohjaista kehittämistä. Tiimi on kouluttanut satakunta UEF:in opettajaa flippaamisen saloihin.

Arviointikoulutus pidettiin flipaten ja sen alustukseksi tekemäni kaksi lyhyttä opetusvideota löytyvät tästä linkistä. Ensimmäisessä videossa paneudun itseohjautuvuuteen. Toisessa videossa annan käytännön esimerkin sellaisesta formatiivisesta arvioinnista, jolla tuetaan tiedollisten tavoitteiden ohella itseohjautuvuuteen kasvamista. Itse koulutuksessa keskityttiin yliopisto-opettajien arviointiajatuksen haastamiseen sekä maisteltiin UEF:in flippariopettajien opiskelijoista kerättyä uunituoretta arviointidataa.

Itä-Suomen yliopiston flipparimanuaalia kannattaa selata enemmänkin. Sieltä löytyy useita mielenkiintoisia näkökulmia erityisesti opintojakson suunnitteluun ja toteutukseen sekä tutkimusperustaista tietoa flippaamisesta.



Popular posts from this blog

Käänteinen arviointi insinöörimatematiikassa

Koulun johto, arvioinnin kehittäminen on teidän vastuulla

ITSEOHJAUTUVUUS tuli työpaikoille, mutta kukaan ei kertonut, MITEN sellainen ollaan